Effectiveness And Challenges Of Communication Management Of The Tanah Bumbu General Election Commission In The Socialization Of The Candidacy Stage Of The 2024 Regional Head Election

Authors

  • Bustanul Mubarok Muhammadiyah University of Jakarta, South Tangerang, Indonesia
  • Aminah Swarnawati Muhammadiyah University of Jakarta, South Tangerang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33751/jhss.v9i1.32

Abstract

The regional head election (Pilkada) is a contestation that requires proper management. One of the most important management aspects is the Communication Management by the General Election Commission (KPU) as the organizer of the regional head election. KPU Tanah Bumbu, as the organizer of the Pilkada in Tanah Bumbu Regency, South Kalimantan, has implemented communication management adjusted to various problems and the dynamics of local politics. The purpose of this study is to assess the effectiveness and challenges of communication management by the General Election Commission (KPU) of Tanah Bumbu Regency during the candidacy stage in the implementation of the 2024 Regional Head Election (Pilkada). This research was conducted in Tanah Bumbu Regency during the candidacy stage of the Pilkada 2024 participants. The research method used is descriptive qualitative with a case study approach. Data collection techniques employed in this study included in-depth interviews, observation, and documentation. The study found that the communication management strategy of KPU Tanah Bumbu relies on communicators’ competence resources which are already good, adequate technological support, well-established cooperative relationships with related parties, and the availability of very sufficient budget. This study also successfully identified the main challenges of communication management faced by KPU Tanah Bumbu, namely the low level of public literacy, infrastructural obstacles, and unpredictable socio-political dynamics.

References

Arif Prasetyo, W., Eka Wisnu, W., & Nurgiansah, T. H. (2022). Pemilihan Umum di Indonesia dalam Perspektif Pancasila. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 3217–3225.

David, F. R., & David, F. R. (2017). Strategic management: concepts and cases: A competitive advantage approach. Pearson.

Efriza & Indrawan, J. (2018). Komunikasi Politik: Pemahaman Secara Teoritis dan Empiris. Malang: Intrans Publishing.

Fardiansyah, H., Dirgantari, A. S., Rizkia, N. D., Mumtazah, F., Ratih, S. D., Sanmas, M., Putra, A. E., Sukatin, Athalarik, F. M., Puspitasari, M., Mola,

M. S. R., Firdaus, Hardianti, T., Suswanto, B., & Hidayanto, S. (2019). Manajemn Komunikasi. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 2).

Handita, D., & Anggraini, L. D. (2021). Penerapan Pemilu Online Berbasis Aplikasi Smartphone Di Era Pandemi Covid-19.

Hasmawati, F. (2018). Manajemen Dalam Komunikasi. Al-Idarah, 5(6), 76–86.

Koontz, H., O’Donnell, C., & Weihrich, H. (1986). Essentials of management (Vol. 18). McGraw-Hill New York.

Miftahuddin, M., & Yohanes, A. (2017). Penentuan Strategi Untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan Di Bni Kantor Cabang Semarang Dengan Menggunakan Metode Ahp (Analytical Hierarcy Process). Dinamika Teknik Industri.

Muhazir, A., Miranti, A., & Sayidatina, K. (2023). Strategi Komunikasi Politik KPU Kabupaten Banyumas Meningkatkan Peran Sosialisasi Tahapan Pemilihan Umum Tahun 2024. Jurnal PIKMA: Publikasi Media Dan Cinema, 5(2), 176–189.

Rizal, A. (2022). Indonesian Annual Conference on Pemilukada Serentak 2024 : Dinamika , Urgensi dan Tantangan. Indonesian Annual Conference Series, 1, 136–140.

Sarihati, T., Si, M., Luthfie, H. M., Kurniadi, B., & Si, M. (2022). Komunikasi Politik, Media Massa dan Opini Publik. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Sjafrizal, T. (2020). Manajemen komunikasi pekerja asing di Indonesia dalam perspektif matouschkanian Michael Kaye. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 1(06), 43–54.

Slamet, Y. (2019). Pendekatan Penelitian Kualitatif (1st ed.) (1st ed.). Graha Ilmu.

Yanuari, F. (2020). Urgensi Implementasi Kebijakan Affirmative Action Terhadap Pemenuhan Hak Berpolitik Masyarakat Adat Dalam Pelaksanaan Pemilihan Umum Di. Jurnal Bawaslu Provinsi Kepulauan Riau, 2(1), 95–114. https://doi.org/10.55108/jbk.v2i1.234

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia (NRI) Tahun 1945 Pasal 22E ayat (1).

Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2017 tentang Pemilihan Umum pasal 167 ayat (1)

Undang – Undang Nomor 22 Tahun 2007 Tentang Penyelenggara Pemilihan umum

Undang-Undang Nomor 10 Tahun 2016 tentang perubahan kedua atas UU nomor 1 tahun 2015 tentang pemilihan gubernur dan wakil gubernur, bupati dan wakil bupati, seerta walikota dan wakil walikota

Peraturan Komisi Pemilihan Umum (PKPU) Nomor 2 Tahun 2024 tentang tahapan dan jadwal pemilihan gubernur dan wakil gubernur, bupati dan wakil bupati, serta walikota dan wakil walikota 2024

Peraturan Komisi Pemilihan Umum (PKPU) No 8 Tahun 2024 tentang pencalonan gubernur dan wakil gubernur, bupati dan wakil bupati, serta walikota dan wakil walikota

. Afifuddin, B. A. S., & Saebani, B. A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Diwan, P. (2002). Management principles and practices. Excel Books India. Iye, R. (2022). Public relations politik Bawaslu. Rena Cipta Mandiri

Kaye, M. (1994). Communication Management. Pretince Hall. Mukarom, Z. (2016). Komunikasi Politik. Pustaka Setia.

Rahmat, P. S. (2019). Strategi belajar mengajar. Pt. Scopindo Media Pustaka. Riinawati, R. (2021). Pengantar Teori Manajemen Komunikasi dan Organisasi.

Slamet, Y. (2019). Pendekatan Penelitian Kualitatif (1st ed.) (1st ed.). Graha Ilmu.

Steiner, G., & Minner, J. (2000). Manajemen Strategik. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif.

Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif.

Venus, A. (2009). Manajemen Kampanye: Panduan Teoritis dalam mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Jakarta: PT. Simbiosa Rekatama Media.

Venus, A. (2009). Manajemen Kampanye: Panduan Teoritis dalam mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Jakarta: PT. Simbiosa Rekatama Media.

Downloads

Published

29-03-2025

How to Cite

Mubarok, B., & Swarnawati, A. . (2025). Effectiveness And Challenges Of Communication Management Of The Tanah Bumbu General Election Commission In The Socialization Of The Candidacy Stage Of The 2024 Regional Head Election. JHSS (JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL STUDIES), 9(1), 024–027. https://doi.org/10.33751/jhss.v9i1.32